در حالی که تقاضا برای محصولات صنعت مبلمان طی دو دهه گذشته در ایران روند صعودی داشته، اما تولیدکنندگان داخلی این صنعت با چالش های مختلفی روبه رو شده اند. دفتر خوشه مبلمان تهران با اشاره به واردات بی رویه انواع مبلمان به کشور طی گزارشی ۹ چالش صنعت مبلمان در کشور را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، بر اساس این گزارش که از سوی «ابوالفضل ریاحی» عضو هیات علمی دانشگاه و عامل توسعه خوشه مبلمان تهران تهیه شده، عدم توجه به خواست مشتری و نگرش دراز مدت به بازار، پایین بودن قیمت پایه مبلمان وارداتی، ارزان بودن قیمت ارز و عدم نظارت کافی بر واردات به طور اخص، از جمله مواردی است که صنعت مبلمان کشور را با چالش روبه رو کرده است، به طوری که بر اساس آخرین اطلاعات گمرک کشور میزان واردات مبلمان در مقایسه با ۹ سال گذشته ۲۴۸ برابر رشد داشته و کشورهای دیگر عملا در حال تسخیر بازار ایران هستند. 

اگر به اخبار دکوراسیون داخلی منزل علاقه دارید و آنرا بعنوان یک شغل پردرآمد نگاه می کنید می توانید آنرا در سایت مبل و دکور دنبال کنید.

 

مبلمان راحتی زیبا

 

صنعت مبلمان در ایران

بررسی صنعت مبلمان در دهه های گذشته نشان می دهد که از اوایل دهه ۷۰ و با تغییر الگوی زندگی و مصرفی در جامعه، تقاضا برای محصولات تولیدی این صنعت افزایش یافت. این شرایط سبب شد تا سرمایه گذاری ها و فعالیت های تولیدی در این صنعت رونق یابد، به طوری که در حال حاضر علاوه بر تهران به عنوان بزرگترین قطب تولید مبلمان در کشور، در شهرهای دیگری نظیر مشهد، تبریز، ارومیه، تویسرکان، ملایر و قم نیز صنعت مبلمان رشد قابل توجهی داشته است. این توسعه بیانگر وجود تقاضای بالای محصولات این صنعت در کشور است.

نسبت هزینه مبلمان در سبد خانوار

براساس سالنامه آماری مرکز آمار ایران نسبت سهم هزینه مبلمان به کل هزینه های خانوار از سال ۸۰ تا ۸۷ در همه دهک های درآمدی (از اول تا دهم) سیر صعودی داشته است که این افزایش از دهک های هفتم تا دهم قابل توجه است. این امر عملامی تواند فرصت مناسبی برای تولیدکنندگان این گروه از محصولات باشد تا با برنامه ریزی صحیح از آن بهره برداری کنند. اما مقایسه عرضه مبلمان در کشور از طریق تولید داخلی و واردات نشان می دهد که عملاکشورهای دیگر بازار ایران را تسخیر کرده اند.

آمار تکان دهنده واردات

براساس گزارش دفتر خوشه مبلمان تهران به نقل از گمرک ایران، میزان عرضه خارجی یا واردات انواع مبلمان (شامل میز، صندلی، مبلمان خانگی و اداری و یراق آلات) از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۸ روند صعودی داشته است، به طوری که از ۳۷۴ هزار دلار در سال ۱۳۸۰ به بیش از ۹۳ میلیون دلار در سال ۱۳۸۸ رسیده که نشان دهنده رشد بیش از ۲۴۸ برابری طی ۹ سال گذشته است. اگر چه این آمار بیانگر تقاضای مناسب این محصول در بازار داخلی است، اما نشان دهنده مشکلات متعدد محیط کسب و کار و عرصه تولید کشور نیز است که سبب شده بسیاری از تولیدکنندگان به واردکننده مبلمان تبدیل شوند.

چالش های صنعت مبلمان

گزارش دفتر خوشه مبلمان تهران حاکی از آن است که عوامل مختلفی در مورد سیر صعودی آمار واردات وجود دارد که بسیاری از آنها در کل صنعت و برخی دیگر مخصوص صنعت مبلمان است. در این گزارش آمده است: «یکی از مشکلات تولید کنندگان به ساختار اقتصادی کشور و وابستگی آن به نفت برمی گردد؛ به طوری که ارز حاصل از صدور نفت تبدیل به کالای مصرفی و سایر نیازهای داخلی شده و به کشور های توسعه یافته یا در حال توسعه بازمی گردد.» در ادامه این گزارش آمده است: «طی چند دهه گذشته، به سبب گستردگی واردات، رقابت در این بخش از اقتصاد جدی تر از بخش تولید بوده و بر تجارب تجار و دست اندرکاران اقتصادی کشور افزوده و بسترهای لازم برای این نوع فعالیت به نحو مناسبی شکل یافته است.»

 

طراحی داخلی منزل

 

تولید پایدار نهادینه نیست

در این گزارش با اشاره به اقتصاد صنعتی در حال گذار، به عنوان یکی دیگر از چالش های صنعت مبلمان آمده است: «از آنجایی که بافت فرهنگی و اجتماعی جامعه از یک اقتصاد کشاورزی به سوی صنعتی شدن در حال گذار است، هنوز سازوکار فعالیت های تولید پایدار در آن نهادینه نشده است. بنابراین تولید با ناهمواری ها و سختی های متعددی از جهات مختلف فرهنگی و اقتصادی دست و پنجه نرم می کند.»

بورس بازی های غیرشفاف

در ادامه این گزارش آمده است: «مشکلات و دست اندازهای متعدد موجود در عرصه تولید، سبب توسعه خدمات جانبی و بورس بازی های غیرشفاف و سودآور شده و تمایل به سرمایه گذاری در امر تولید را غیرموجه ساخته است از سوی دیگر، چهارمین چالش این صنعت به ماهیت فعالیت های تولیدی برمی گردد.

از آنجایی که ماهیت فعالیت های تولیدی مستلزم به کارگیری فضای تولیدی و تجهیزات سخت افزاری است، نیازمند حجم سرمایه گذاری ثابت قابل توجهی نیز هست و افزایش سرمایه گذاری، افزایش ریسک را نیز به دنبال دارد.»

عدم توجه به کیفیت و رضایت مشتری

در ادامه این گزارش آمده است: «تمرکز بر سودهای کوتاه مدت و عدم توجه به کیفیت محصول و رضایت مشتریان از سوی برخی از تولیدکنندگان داخلی، سبب شده تا تمایل مشتریان به کالای داخلی کاهش یافته و به سمت محصولات خارجی گرایش پیدا کنند که این امر زمینه ساز ورود کالای خارجی به بازارهای داخلی شده است.» از سوی دیگر، پایین بودن قیمت پایه واردات محصولات مبلمان کشور در قیاس با سایر کشورها، پایین بودن نرخ ارز در کنار قیمت پایه ارزان، غیررقابتی بودن قیمت تمام شده از دیگر چالش های صنعت مبلمان در داخل است.این گزارش در ادامه با بررسی شرایط موجود در فضای کسب و کار اضافه می کند: «شرایط موجود در فضای کسب و کار نظیر اقتصاد دولتی، بوروکراسی های اداری، محدودیت های بین المللی، عدم ارتباط با صاحبان دانش فنی و تکنولوژی، عدم دسترسی به تسهیلات ارزان قیمت، تمایل به سرمایه گذاری و به کارگیری تکنولوژی های نوین و تولید محصولات به روز و رقابت پذیر را با محدودیت مواجه ساخته است.»

افزایش نسبت واردات به صادرات

براساس گزارش گمرک مقایسه وضعیت واردات و صادرات مبلمان طی سال های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۸ نشان می دهد که نسبت واردات به صادرات (شاخص واصا) طی ۹ سال منتهی به سال ۱۳۸۸ از عدد ۳ به ۱۳۵۵ (نزدیک به ۴۵۰ برابر) افزایش یافته است. این وضعیت موجب شد تا اغلب تولیدکنندگان در این صنعت، به واردکنندگان محصول تبدیل شوند و سطح اشتغال و ایجاد ارزش افزوده در آن به شدت مورد تهدید قرار گیرد.

در بررسی انجام شده توسط دفتر خوشه مبلمان تهران این طور نتیجه گیری شده که از آنجایی که صنعت مبلمان یک صنعت «کارگر بر» و «منابع بر» است و می تواند ذی نفعان زیادی را در بر گرفته و تحول در آن سبب تحول در بسیاری از بخش ها شود، بنابراین ضرورت دارد تا با برنامه ریزی مناسب از این امکان جذاب برای توسعه سرمایه گذاری و اشتغال مولد استفاده شود. در این بین لازم است تا فعالیت های توسعه ای متعددی در جهت رشد کمی و کیفی این صنعت و ارتقای جایگاه آن انجام شود که شامل جذب سرمایه گذاری جهت توسعه تکنولوژی تولید، استفاده از بخشی از منابع ارزی جهت به کارگیری دانش فنی، تجهیزات و نخبگان صنعتی جهت ایجاد توسعه پایدار در صنعت، برگزاری دوره های آموزشی و توسعه مهارت های نیروی انسانی برای تولید محصولات کیفی و مشتری پسند، تشکیل کنسرسیوم صادراتی جهت حضور در بازارهای هدف بر اساس برنامه های از پیش مطالعه شده و مع نمودن فرآیند واردات به سوی صادرات است.

از سوی دیگر، تدوین استانداردهای محصولات جهت نظارت بر محصولات داخلی و جلوگیری از ورود محصولات فاقد کیفیت خارجی، تشکیل شبکه های مختلف تولیدی، صادراتی و تجاری جهت تامین، تولید و توزیع اقتصادی مواد اولیه، توسعه زنجیره ارزش محصول و تکمیل حلقه های مفقوده صنعت در حوزه های طراحی، مهندسی، بازاریابی و آموزش های تخصصی و برگزاری تورهای تخصصی به منظور آشنایی تولیدکنندگان و صنعتگران با روش های تولید و مدیریت در کشورهای توسعه یافته، کمک به تغییر پارادایم تولیدکنندگان و فعالان صنعت و آشنا نمودن آنان با شیوه های نوین مدیریتی در کشورهای توسعه یافته از دیگر اقداماتی است که در جهت رشد کمی و کیفی این صنعت می تواند از سوی مسوولان مورد توجه قرار گیرد.


مبلمان مبلمان ,صنعت ,تولید ,توسعه ,واردات ,کشور ,صنعت مبلمان ,سرمایه گذاری ,مبلمان تهران ,خوشه مبلمان ,گزارش آمده ,خوشه مبلمان تهران منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

دانلود با لینک مستقیم جام جهانی دانلود آهنگ های جدید باربری تهران - باربری سعادت آباد - باربری پاسداران فست دانلود ارزان سرا فروشگاه سایت بلاگ بیست نیاز شاهدشهر